Teknik 'mengerang' yang segar ?


Aku paling suka kalau nasi lemak ada sambal kerang.. Nasi lemak daun pisang, perghh! memang kelas la aroma daun pisang bergabung dengan sambal kerang.. Fuhh terbaik. Kat tempat aku tinggal sekarang ni masih ada lagi nasi lemak bungkus daun pisang dan nasi lemak kerang dapat beli dengan harga 2 ringgit sebungkus. Kerang dah makin mahal.. Tak dapat dah seringit sebungkus!

Harga kerang agak mahal?


Pagi tadini aku beli sekilogram kerang, saiz sederhana besar dan campur kecik besar dengan harga rm9.50/kg. Pasar ada gak yang jual rm10/kg .. Tengok juga pada saiz kerang tu. Susah nak dapat saiz kerang saiz sedang2 .. Kalau kerang terlalu besar isi dia liat, tak best makan.

Teknik rebus kerang isinya tidak mengecut



Aku baru tau ada petua, mamaD share pasal ni.. Entah la mana dia dapat. Aku share dengan korang yang mana belum tau lagi tu.. Teknik nak bagi isi kerang tak kecut selepas direbus. Untuk makluman bersama.. Kerang mesti direbus elok2 supaya tak sakit perut bila memakannya. Rebus terlalu lama, isi boleh kecut dan tak nampak fresh. Tapi jika rebus sekejap, kerang masih berdarah.. Punca sakit perut dan tak bagus untuk kesihatan.

Jadi, apa tekniknya?
Nak dapatkan isi kerang yang segar tidak mengecut selepas direbus maka hendaklah kerang tersebut dimasukkan kedalam air sejuk (ais kiub). Jangan biar lama atas dapur dan segera sejukkan dalam bekas air berais.

Isi kerang jadi segar dan tak kecut. Kalau masuk dalam sambal atau buat kerabu tauge ke.. Emm memang membangkitkan selera lah.. Kalau kat kedai selalu dorang peniaga tak sempat nak buat gitu.. Maklumlah meniaga kan.. Nak cepat .. Dan yang terbaik masaklah dirumah. Puas hati lagi jimat.




Tak susah Bersihkan Rambut Lelaki Hanya Dengan Syampu ELITE MEN, DASHING


SINGKIRKAN LEBIHAN WAX dengan HANYA 1 CUCIAN untuk RAMBUT SIHAT MENAWAN


Gaya rambut yang menarik sangat penting kepada golongan lelaki bagi menyerlahkan personaliti dan kebiasaannya menjadi tarikan pertama yang menangkap perhatian perempuan! Bagi mendapatkan gaya rambut yang diidamkan, kebanyakan lelaki memilih untuk menggunakan produk-produk penggayaan rambut seperti gel rambut, penyembur rambut, atau yang sedang popular masa kini; wax rambut, yang sememangnya sukar untuk dicuci sehingga menjadi antara masalah besar yang dihadapi sebahagian besar lelaki hari ini!

Justeru, bagi memastikan rambut benar-benar bersih daripada produk penggayaan, kebanyakan lelaki memilih untuk menambah amaun penggunaan syampu dalam setiap cucian. Ada juga yang menambah bilangan cucian rambut secara harian semata-mata untuk menyingkirkan produk penggayaan rambut yang masih melekat di rambut. Ia berpunca daripada formulasi syampu-syampu di dalam pasaran yang tidak dihasilkan secara spesifik bagi membersihkan produk-produk penggayaan rambut lelaki.

Ramai juga tidak menyedari bahawa meskipun penggunaan syampu secara kerap dengan amaun berlebihan mampu membersihkan rambut, dalam tempoh jangka panjang, ia akan melemahkan kekuatan rambut serta menyumbang kepada kemunculan masalah rambut dan kulit kepala yang lebih serius seperti rambut gugur, kulit kepala gatal, rambut rosak dan kusam.

Apabila rambut tidak dibersihkan dengan betul, penggunaan produk penggayaan rambut secara harian akan mengumpulkan kekotoran yang seterusnya menyebabkan masalah rambut kering, rapuh dan kusam. Ia juga akan membuatkan anda sukar untuk menggayakan rambut.

Sebagai solusi kepada permasalahan ini, ELITE, rakan jenama pendahulu produk penggayaan rambut lelaki telah melancarkan Syampu ELITE Men yang diperhebatkan dengan Wax Out System, yang direka khusus dan terbukti mampu menyingkirkan produk-produk penggayaan rambut, minyak dan kekotoran pada rambut dan kulit kepala secara menyeluruh menerusi satu cucian sahaja! Hanya dengan satu cucian, segala lebihan produk penggayaan rambut dapat dibersihkan daripada rambut.
DASHING ELITE MEN

Berdasarkan keputusan yang diperoleh daripada ujian penggunaan melibatkan 150 lelaki, 85% bersetuju bahawa Syampu ELITE Men sememangnya direka khusus bagi menyingkirkan produk-produk penggayaan rambut secara efektif dengan hanya satu cucian.

SYAMPU ELITE MEN dengan formulasi dan pek menarik baharu adalah produk yang mesti dimiliki sekiranya anda mahukan rambut yang bersih, kulit kepala yang sihat dan gaya rambut yang menarik setiap hari! Terdapat dua pilihan SYAMPU ELITE MEN iaitu – Antikelemumur dan Anti Rambut Gugur 
DASHING ELITE MEN

Dengan adanya SYAMPU ELITE MEN Antikelemumur, anda kini boleh ucapkan selamat tinggal kepada kelemumur dan kulit kepala yang gatal. Syampu ini sesuai untuk lelaki yang peka terhadap perkembangan fesyen semasa dan menitikberatkan aspek penampilan serta kebersihan diri. Ia mengandungi agen antikelemumur dan dengan penggunaan secara tetap, ia dapat merawat kulit kepala dan membuatkan rambut sihat dan kuat serta dalam masa yang sama, mencegah pembentukan kelemumur dan pengelupasan kulit kepala. Dengan menggunakan syampu ini, anda tidak perlu lagi bimbang tentang masalah kelemumur dan bebas untuk menyerlahkan ketinggian cita rasa fesyen anda. Ia juga mengandungi mentol untuk sensasi sejuk yang menyegarkan dalam setiap mandian.

Hapuskan kegusaran rambut gugur anda dengan SYAMPU ELITE MEN Anti Rambut Gugur. Serlahkan gaya rambut menarik anda tanpa perlu berkompromi dengan masalah keguguran rambut. Ia mengandungi Advanced Micro-Protein yang menguatkan rambut dan mengurangkan kerapuhan, memberikan anda rambut yang lebih sihat dan kuat. Ia juga mengandungi mentol untuk sensasi sejuk yang menyegarkan dalam setiap mandian. Keyakinan akan menjadi milik anda apabila menggunakan syampu ini.

SYAMPU ELITE MEN dijual pada harga RM11.90 dan boleh didapati di semua farmasi utama, pasar raya besar dan pasar raya di seluruh negara.

Kunjungi laman Facebook Elite by Dashing https://www.facebook.com/EliteEdgyEFX untuk mengetahui lebih banyak maklumat menarik. ELITE merupakan subsidiari jenama pendahulu Produk Penjagaan Peribadi Lelaki, DASHING yang menyempurnakan penjagaan peribadi Lelaki Malaysia dari hujung rambut hingga hujung kaki.



Puas hati buat sendiri ..tapi kena tau caranya masak telur goyang !

Alhamdulillah.. 

Sarapan pagi ni simple, mamaD pagi lagi dah jerang banyak air.. Nak buat kopi o dan nak rendam telur ayam. Katanya nak buat roti telur goyang. Hah hari tu kat kedai mamak dia frust sebab tak dapat apa yang dipesan seperti mana dia nak.. pagi ni lepas geram !

Kisahnya.. MamaD ni peminat roti telur goyang atau apa-apa saja tak kira nasi lemak ke..roti canai ke.. mee, bihun atau nasi goreng ke mesti ada telor yang kuningnya separuh masak !
Selalu oder makan kat kedai dapat menu yang boleh katakan tak menepati citarasa.. So geramm katanya !

Buat sendiri makan laki bini dan puas hati.. Kalau korang nak tau cara macam mana nak buat telur goyang tu.. Haa ni dia mudah jer..

Caranya ; Jerang/ masak air sampai mendidih dan lepas tu rendamkan telur ayam ke dalamnya, ingat yer kalau telur ayam baru keluar dari peti sejuk.. Korang rendam 10 minit dan kalau telur yang dalam suhu normal, amik masa 7 minit cukup.. Lebih nanti tak menjadi. Keras kuning tak sedap ! Okay.. Selamat mencuba untuk sarapan pagi.


Kena Pandai Sesuaikan Diri


Salam hari ke 2, 2017. Kita kongsi cerita bab rumah tangga pulak.. Semalam 1hb tak sempat nak buat entri.. Sorrylah! Niat memang nak hari-hari ada entri.. Insya Allah..

Bab keluarga dan rumah tangga memang dekat di hatiku. Menyesuaikan diri dalam rumah tangga adalah usaha penting yang mesti diamalkan. Ada orng yang dah lama berkahwin, masih lagi kekok dengan sebelah keluarga mertuanya. Penyesuaian diri ni bukanlah bermaksud, kalau kerja guru mesti kena cari guru jadi pasanngan atau kerani mesti kahwin kerani baru boleh ngam..

Setiap pasangan yang dah berumah tangga hendaklah menghargai pasangan mereka, menghormati kehendak dan kemahuan mereka. Menyesuaikan diri dengan keluarga terdekat terutamanya dan juga teman-teman mereka.

Tanggungjawab Isteri mesti memahami apa kehendak suami, jauhi perkara yang tidak digemari suami, lakukan sesuatu yang menyenangkan hati suami, macam tu juga sebaliknya suami terhadap isterinya.

Dan perkara yang paling penting, saling bertolak ansur dalam semua perkara terutama soal hati dan perasaan antara suami, isteri dan anak-anak serta keluarga.

Semoga kita semua sentiasa berbahagia dalam lindungan Allah swt.
Ini gambar awal tahun 2017.. Bersama mamaD, Nina dan Hanis

Happy New Year 2017 !