Milagro Coffee Patawali kopi pracampuran terbaik


Rasa pahit kopi asli memang aku suka ! Kalau dapat minum pagi, kiranya semangat nak buat kerja makin bertambah. Badan akan rasa bertenaga.. Huh penagan kopi asli memang best! . Bila hari kerja sebolehnya kita nak cepat, kalau ada kopi pracampuran, Ia lagi memudahkan tugas isteri untuk menyediakan. Kalau isteri pun tak sempat buatkan kopi, kita sendiri pun boleh buat.. Haa.. Apa nak susah-susah.

Ada kopi baharu dengan herba Patawali lagi. Hemm itu nama Patawali pun dah semacam menarik! Tapi aku baru saja tau pasal herba yang dinamakan Patawali ni. Serius namanya buat aku teringin nak tau apa khasiat yang terkandung dalam campuran Milagro Coffee Patawali.
Aku dah cuba.. Setiap pagi dan kadang2 malam pun aku minum kopi ni jugak.. "memang best.. Sedap dan berkhasiat tu yg penting.. Kurang manis!"
Milagro Coffee Patawali juga mampu menjadi penawar kepada Penyakit Kencing manis. Suatu yang menarik untk dicuba, juga untuk dikongsikan info ini kepada mereka yang bermasalah dengan Penyakit Kencing manis. Mesti cuba sendiri minum Milagro Coffee Patawali kalau nak tahu kesannya.

Milagro Coffee Patawali .. dah lama aku mengidamkan kopi pracampuran terbaik !


Mari kita tengok apa lagi kebagusnnya, bukan calag-calang kopi pra campuran yang sudah ada dipasaran. Kopi Ekstrak Patawali ini sesuai untuk mencegah dan mengawal penyakit seperti yang disenaraikan; Kencing Manis, Darah Tinggi, Sakit Sendi, Anti Kanser, Keradangan, Demam Malaria, Batu serta Alahan, Boleh mencergas badan dan Awet Muda.

Milagro Petawali Coffee adalah sejenis minuman berkhasiat serta tinggi antioksidan. Ia juga berfungsi menguatkan Saraf dan Sistem Pertahanan Tubuh, Mengembalikan Tenaga Dengan Segera, Menguatkan Tenaga Batin. Minuman berkhasiat serta tinggi antioksidannya.

Antara testimoni dari pengguna :


Milagro Coffee Patawali Minuman Kesihatan Terbaru di pasaran Malaysia. Produk minuman kesihatan herba Patawali ini terbukti sedap dan berkhasiat. Orang muda-muda pun boleh minum kopi.. jangan risau lah tak jadi nampak tua lah ! korang nampak awet muda lagi tau..

Dan yang penting sekali selain dari awet muda, Kopi Patawali ini juga mampu menurunkan berat badan... haaa ini yang lagi syok !!, part ni memang ramai orang suka.. maklum lah kan!

Jom cuba secawan Millagro Coffee Patawali. (Mmm.. sedap Ekk) ..Sedap lahhh !!

Harga sekotak Milagro Coffee Patawali :
Semenanjung Malaysia RM55 + Postage RM8
Sabah / Sarawak RM60 + Postage RM10

Info lanjut boleh cari di sini :
Instagram: www.instagram.com/milagro_coffee/
Facebook: www.facebook.com/kopimilagro/
Website: www.milagro.com.my

Alamat HQ: No 6 Space U8 Persiaran Pasak Bumi Tamam Bukit Jelutong, Seksyen U8, Shah Alam 40150

No telefon: ☎ 0174009726


Sedap Gulai Sembilang.. Sedap juga bila kena sengat Sembilang

Gulai @ Kari Sembilang memang sedap makan dengan nasi putih masih panas. Aroma kari melekat di tangan.. Ada orang tak suka tapi ramai orang yang menggemrinya. Ikan keli dan sembilng nampak fizikalnya seakan sama, namun kedua-duanya ada perbezaan. Ikan Sembilang hidup di air laut masin dan Keli pula hidup di air tawar.

Belanja gambar gulai sembilang ni dulu.. Sat lagi baca pulak pasal macam mana nak kurangkan sakit kena sengat sembilang.. Haa 

Ada penggemar tak kisah pun, samada keli atau sembilang jika dimasak gulai. Orang belah utara panggil kari sembilang ni sama dengan gulai sembilang, sama je benda sama pun. Rasa gulai keli pun seakan sama. Namun tetap menjadi pilihan ramai adalah ikan sembilang. Sedap bagi pandai yang makan!

Abah aku (Pakteh @ Mail) dah bertahun membuka kedai makan di kampung (Kuala Kurau, Perak), sajian lauk pauk utamanya adala menu Gulai Sembilang. Sana memang terkenal dengan makan nasi dengan gulai sembilang waktu sarapan pagi. Ramai yang membuka warong gulai sembilang. Pekan Kuala Kurau dan kawasan sekitarnya sudah semakin dikenali dengan menu gulai sembilang. 

Sengat Sembilang 


Kisahnya, abah aku ni kerjanya setiap petang/malam dia akan menyiang berpuluh ekor ikan sembilang untuk perniagaan harian. Bila dah selalu sangat 'bermain' dengan sembilang maka selalu la juga beliau terkena sengat sembilang. Bila dah setiap kali kena sikit dan sikit lama kelamaan bisa sengat telah berkumpul dalam darahnya.. Terkejut juga pada suatu haritu beliau tetiba mengadu tangan kanan sakit dan membengkak. Bila dirujuk, pihak hospital memaklumkan ada bisa/racun dalam darah yang disyaki berpunca dari sengatan. Kes ni terjadi beberapa tahun lepas.

PETUA HILANGKAN BISA SENGAT SEMBILANG


Aku sangat berterima kasih kepada penulis asal yang berkongsi petua ini. Boleh juga aku kongsikan dengan korang pembaca di sini. Info yang sangat sangat membantu kaki pancing terutamanya semasa dalam kecemasan nanti. Sangat berguna.. Kita baca langakah2 dalam petua yg dikongsikan  ;


Keluarkan dulu duri ikan yang terlekat pada tempat yang kena sengat.

1) Asam Jawa : Ambil asam jawa, kemudian letakkan di tempat yang terkena bisa sengatan ikan Sembilang tadi, Biarkan seketika, insyaallah bisa dan sakitnya akan hilang.

2) Serbuk Kopi : Ambil segera dua atau tiga sudu serbuk kopi dan masukkan ke dalam cawan. Tuang air sedang mendidih. Kemudian ambil kain dan sapukan kepada bahagian yang terkena sengatan untuk beberapa saat. Bengkak berkurangan dan rasa sakit akan hilang.

3) Kapur Sirih : Sapukan kapur sirih dalam kadar yang sedikit pada sekeliling tempat sengatan itu. Pastikan jangan terkena pada tempat luka akibat sengat itu, hanya sapu pada sekeliling tempat sengatan itu saja. Insyallah bisa akan berkurangan.

4) Limau Kasturi/Nipis : Potong limau menjadi 2 bahagian. Picit tempat kena sengat sampai berdarah. Sapukan limau ditempat itu.

5) Tahan denyut : Untuk melegakan rasa sakit/berdenyut. Didihkan air panas agak2 kulit boleh tahan (jgn sampai melecur pulak) rendam tempat luka sengatan tersebut.

6) Kalau boleh pergilah keklinik atau hospital terdekat until mendapatkan rawatan.

Selamat mencuba, kredit info dari
GelamaPisang.

Makan gulai @ kari sembilang ingat sama aku ni ..dah lama tak dapat merasa .Jom pekena Kari Sembilang Kuala Kurau Perak. sana banyak warong yang super sedap dan murah !


Mabuk laut bukan pengalaman yang best !


Seronok tau hobi memancing ni.. Harap pasangan memahami hobi suami anda. Mana2 lokasi memancing ada risikonya, kita tak mintak la yang tak elok terjadi. Apa pun kena la berhati2 dalam semua keadaan.

Memancing di lautan, selain kena ribut dan badai.. Satu lagi yang biasa kena mabuk laut! Kalau dah kena mabuk.. Nak mancing pun takde mood. Layan mabuk seharian.

Pengalaman mabuk laut, kalau boleh jangan la mabuk, sebaiknya ambil pengalaman memancing yang best-best !

Mabuk laut boleh terjadi dari banyak sebab, kalau boleh peserta memancing atau mencandat sotong study la dulu petua-petua, jangan main redah je terutama mereka yang baru sekali dua turun laut. Buat naya Oo dan membazir duit lagi kalau tempah bot trip memahal kan?

Cegah sebelum mabuk laut, sekali mabuk memang keluar 'makan angin' je kelaut. Cara makan pil mabuk ada kawan kita ni boleh share : (semua jenis pil tahan mabuk) boleh apply katanya.

1 jam sebelum belayar, telan pil dengan air sejuk (air peti sejuk tau, kok telan dengan air suam/panas - tak jadi. Dapat ngantuk kaw kaw je pastu kesan ubat cepat ilang) tak makan dulu pun takpe. Kalau mabuk atas bot... telan pil dengan air sejuk + tido setengah jam atau sejam.

Ni Kalo jenis 'hardcore' mabuk, masa baring nak tido, tekap keliling leher dengan kain basah sejuk. Mintak tolong kawan kejutkan bila dah 1 jam tido. 

Buat 'kerja'  jangan malas atas bot, kalo nak membongkang baik jer tidur hotel. 

Kerja apa? Kerja mancing lah.. Jigging/casting/popping pun boleh elakkan mabuk sebab anda sibuk kerja... bukan duduk berayun takde watpe, melayan perasaan makan angin memang dapat hangin ler.. Kalau rajin, ikan pun dapat... (kalau nasib baik laa).

Nak langgan pakej candat dan memancing laut dalam, cuba klik sini www.decomplot.com




Kari Munggai sama Ketam @ Mama'D Cafe


Buah munggai?.. Dulu masa kat rumah mertua kat SP Kedah selalu la mak mintak belikan munggai, katanya nak masak gulai sama udang besar. Kita ni kan menantu yang taat, mak suruh apa, cepat jer tunaikan. Makan tengahari sama-sama, mak masak sedap dan masa tu berat badan makin menaik. Ada orang kata lepas kahwin mesti hormon bertambah elok dan satu kesannya adalah kenaikan berat badan. Makan selera puncanya. Mak masak sedap pun iya jugak. Dengan mak kita sendiri di kampung pun sama.. selera makannya menjadi-jadi. So dah jadi double sedap tambah lagi dengan layanan isteri.. Hemm makin bersemangat. Tapi kan, isteri kitalah dapat nama "isteri pandai jaga suami".. Haha takpe lah bab tu. Memang pun kan.

Okay kita sambung cerita pasal menu buah munggai tadi.. 

MamaD bila ternampak buah munggai terjual, terus dia beli. Beli tak banyak cukup untuk kami berdua. Beli dulu, simpan nanti bila terasa nak makan baru tanya resipi kat mak.. 

Hari ni Sabtu, kira dah seminggu la buah munggai dalam peti sejuk. Wajib 'dikerjakan' hari ni jugak. Kalau tak nanti masuk tong sampah lah.

Pagi lagi kami berdua, macam biasa sarapan di luar.. Cuti Sabtu Ahad memang cari makan pagi di luar. Lepas makan singgah pasar beli ketam bunga 2 ekor saiz besar. Teringin nak makan kari ketam. Nak masukkan buah munggai tu sekali, Ok tak? 

Bab ok ke tak tu, aku saja tanya korang sebab mungkin ada yang berpengalaman masak munggai. Bagi mereka yang taktau lagi apa tu buah munggai? Buah munggai ni nampak rupa fizikalnya macam kacang panjang tapi spesis besar lagi dan panjangnya lebih kurang sama. Munggai ni alberada dalam jenis sayur kekacang jugak. Ada biji kekacang dalam sebatang buah tu.  Nak lagi clear korang boleh google je eh..

Okay, sambung lagi.. Tadi dalam kereta, tau-tau mamaD dah wasup mak dia tanya resipi gulai munggai. Petua masak orang lama memang best. Buah munggai kena kikis bahagian luar kulitnya dengan pisau.

Tengok mamaD sedang kikis kulit munggai macam tu.. tanpa aku tanya apa tujuan  buat macamtu, tapi aku boleh agak la kan.. Mestila untuk senang bagi kuah kari tu meresap kedalam isi munggai semasa menumis rempah kari tu... kan!

MamaD kata, kita buat kari munggai ketam campur telur. Kuah jadi pekat la sikit..

I FOLLOW jer.. Sesekali nak rasa menu lain dari kebiasaan. 

Takdan bertangguh, masuk jer dalam rumah, mamaD terus buat kerja di dapur. Aku pi sidai kain baju yang dah siap mesin pagi tadi di ampaian luar. Hanis pulak sibuk buat kerja sekolah dia.. Cuti CNY ni memang banyak kerja nampak nya. Belikan dia dan kak Nina, favorite roti canai untuk breakfast.

Nina nampak sangat keletihan, semalam balik terus tertidur awal. Orang tu baru hadap 'suasan kerja' praktikal kerja ulang alik naik train dari KL Klang. Klang Banting naik kereta.. Penat kan. Kita memahami anak~anak, tak bermakna anak-anak boleh goyang kaki di rumah. 

Masing-masing ada peranan, tak perlu nak kecoh kat semua orang yang kita buat itu ini, cukup kalau kita senang hati dengan apa yang kita ada dan buat sekarng. Yang pentingnya kita tak abaikan keluarga dan melebihkan orng lain di luar sana. Cari persamaan dan bukan perbezaan ! Alhamdululillah semoga berkat hubungan keluarga hendaknya Insya allah.

Nin diaa nak habaq bagi.. "Kari Munggai Ketam Mama'Dcafe" dah siap terhidang. Terus terasa lapar, sat na bagi mamaD rehat dulu sementara  tu aku pi masak nasi. Kerja mudah ni,  tapi ini lah salah satu kerja dapur yang aku selalu buat. Biar depa anak isteri makan 'air tangan basuh beras Abah..' Haa gituu.

Korang takyah cari resipi, entri ni memang tak ada sediakan resipi. Kalau nak juga cari jer dalam Google. Bersepah tau... Kalau nak tau, orang utara yang oldskul suka sangat menu gulai munggai ni.. Kena tau cara makan dia camana?


Cara makan munggai senang jer, masuk munggai sebahagiannya ke dalam mulut, pastu gigi sikit sambil tarik perlahan sambil isap.. Emm dapatlah isi munggai yang lemak manis bersama rasa kari dan biji kekacang munggai. Enak tau.. Cuba la try..